Treści na blogu zorganizowałem z perspektywy osoby odpowiedzialnej za różne aspekty dydaktyki akademickiej: od przeprowadzenia pojedynczych zajęć (Część 2) po prowadzenie kierunku studiów (Część 4). Jednak aby w pełni zrozumieć idee tam przekazane warto zapoznać się z Częścią 1.
Rozdział 1. Dydaktyka - nauka o uczeniu się i nauczaniu
Rozdział 4. Zrozumieć proces uczenia się
Pracujemy nad procesem uczenia się, dlatego niezbędne jest jego zrozumienie. W rożdziale tym prezentowane są różne spojrzenia na rpoces uczenia się.
Nasz zawód polega na nauczaniu. W tym rozdziale prezentowane jest to co się dzieje w bezpośrenich relacjach między studentem a wykładowcą.
Kształcenie zdefiniować można jako ogół procesów, długotrwałe powiązanych z wychowaniem i wykształceniem. Edukacja jest narzędziem kształcenia.
Praktyczne podejście prezentowane w poniższych częściach umożliwi zorganizowanie przejrzystych, spójnych, ważnych dla studetów zajęć, które promować będą myślenie krytyczne.
Rozdział 1: Przygotowanie zajęć
Rozdział 3: Ewaluacja zajęć
Rozdział 4: Przydatne narzędzia
Power Point, Prezi, Nearpod
Wstęp
O bloguCzęść 1. Zrozumieć dydaktykę
W tej części skupiam się nad podstawowymi ideami niezbędnymi do zrozumienia praktycznego podejścia do nauczania prezentowanego w dalszych częściach. Pryncypia dydaktyczne opisane w Części 1 są identyczne dla wszystkich poziomów nauczania. Specyfika kierunku studiów ma minimalne znaczenie dla uniwersalnych zasad przedstawianych w Części 1.
- Szamanizm dydaktyczny
- Uczenie się a nauczanie
- O nauczaniu
- Historia dydaktyki, Twórcy współczesnej dydaktyki, Etymologia nazwy
Rozdział 2. Dobry wykładowca, czyli o tym jak zrozumieć siebie w zawodzie
- Typy wykładowców
- Rola wykładowcy
- Po co uczymy? - ankieta
- Efektywny nauczyciel
- Profesjonalizm
- Wspieranie sukcesu studentów
- Podstawowe wartości
- Odpowiedzialność wykładowcy akademickiego (role model)
- Innowacyjność
- Spełnienie zawodowe
- Student też człowiek, czyli właściwości studentów
- Strategie uczenia się
- Idealny nauczyciel, czyli oczekiwania studentów względem wykładowcy
- Oczekiwania studentów względem zajęć i osoby prowadzącego
- Studenci to nie uczniowie (Adult learning)
- Umiejętności przyszłości
- Motywacja
Rozdział 4. Zrozumieć proces uczenia się
Pracujemy nad procesem uczenia się, dlatego niezbędne jest jego zrozumienie. W rożdziale tym prezentowane są różne spojrzenia na rpoces uczenia się.
- Behawioryzm, Kognitywizm, Konstruktywizm, Konektywizm
- Fazy procesu uczenia się
- Domeny uczenia się
- Flexible learning
- Learning by: exploring, creating, playing,
- Self-regulated learning
- Personalizacja uczenia się
- Współpraca z rówieśnikami
- Uczenie się to coś więcej niż zapamiętywanie
Nasz zawód polega na nauczaniu. W tym rozdziale prezentowane jest to co się dzieje w bezpośrenich relacjach między studentem a wykładowcą.
- Zmiana paradygmatu nauczania w szkolnictwie wyższym
- Wymiary nauczania
- Wymiary nauczania: Treść
- Wymiary nauczania: Forma
- Wymiary nauczania: Wartość
- Style nauczania
- Technologia w nauczaniu: e-Learning, blended learning
- Refleksja
- Metodologia nauczanego przedmiotu czyli dydaktyka przedmiotowa
- Motywowanie
- Metody: Grupy małe i duże, Wykład, ćwiczenia, seminarium
- Formy kształcenia: ogólne (historyk, matematk, biolog) i zawodowe (np. lekarz, architekt, prawnik)
- Ocenianie
- Informacja zwrotna
Kształcenie zdefiniować można jako ogół procesów, długotrwałe powiązanych z wychowaniem i wykształceniem. Edukacja jest narzędziem kształcenia.
- Różnice między nauczaniem a kształceniem
- Różne perspektywy na zrozumienie istoty procesu kształcenia
- Treści kształcenia
- Wiadomości, umiejętności (sprawności), postawy; domena umiejętności
- Kształcenie: skupione na studencie, zintegrowane, aktywne, (Constructive alignement), blended, multimodalne, zdalne
- Wartości eukacyjne
- Cele kształcenia: Nowe spojrzenie na cele dydaktyczne Cele dyddaktyczne
- Środowisko kształcenia
- Filozofia nauczania
Praktyczne podejście prezentowane w poniższych częściach umożliwi zorganizowanie przejrzystych, spójnych, ważnych dla studetów zajęć, które promować będą myślenie krytyczne.
Część 2. Skuteczne zajęcia
- Idealne zajęcia
- Planowanie
- Pisanie celów i efektów kształcenia dla poszczególnych zajęć
- Treści kształcenia
- Metody nauczania
- Strategie nauczania
- Zasoby/pomoce dydaktyczne
Rozdział 3: Ewaluacja zajęć
- Refleksja
- Obserwacja zewnętrzna
Rozdział 4: Przydatne narzędzia
Power Point, Prezi, Nearpod
Część 3. Organizacja kursu/przedmiotu/modułu nauczania
Rozdział Organizacja pracy- Skuteczność a sprawność nauczania
- Strategie kształcenia
- Planowanie i rozwijanie programu nauczania
- Poziomy wymagań
Rozdział: Zarządzanie ludźmi
- Wykładowcy
- Asystent wykładowcy
Rozdział: Ewaluacja
- Egzaminowanie kształtujące i podsumowujące
- Formy egzaminów
- Ewaluacja kształcenia
Część 4. Organizacja kierunku studiów
Edukacja wyższa: gdzie jesteśmy i dlaczego tu?
Pisanie planu nauczania
Plan zajęć
Poprawa jakości nauczania
Infrastruktura
Pisanie planu nauczania
Monitorowanie jakości kierunku
- Wewnętrzna ewaluacja programu
Plan zajęć
Poprawa jakości nauczania
Infrastruktura
- Elektroniczna
- Przestrzeń fizyczna
- "Ukryty plan nauczania" ("Hidden curriculum")
- Międzyakademicka: konferencje, konkursy, czasopisma
- Pozaakademicka: potencjalni pracodawcy
Komentarze
Prześlij komentarz