Przejdź do głównej zawartości

Spis treści

Treści na blogu zorganizowałem z perspektywy osoby odpowiedzialnej za różne aspekty dydaktyki akademickiej: od przeprowadzenia pojedynczych zajęć (Część 2) po prowadzenie kierunku studiów (Część 4). Jednak aby w pełni zrozumieć idee tam przekazane warto zapoznać się z Częścią 1.

Wstęp

O blogu

Część 1. Zrozumieć dydaktykę

W tej części skupiam się nad podstawowymi ideami niezbędnymi do zrozumienia praktycznego podejścia do nauczania prezentowanego w dalszych częściach.  Pryncypia dydaktyczne opisane w Części 1 są identyczne dla wszystkich poziomów nauczania. Specyfika kierunku studiów ma minimalne znaczenie dla uniwersalnych zasad przedstawianych w Części 1. 

Rozdział 1. Dydaktyka - nauka o uczeniu się i nauczaniu
Rozdział 2. Dobry wykładowca, czyli o tym jak zrozumieć siebie w zawodzie
Rozdział 3. Zrozumieć studentów

Rozdział 4. Zrozumieć proces uczenia się
Pracujemy nad procesem uczenia się, dlatego niezbędne jest jego zrozumienie. W rożdziale tym prezentowane są różne spojrzenia na rpoces uczenia się.  
  • Behawioryzm, Kognitywizm, Konstruktywizm, Konektywizm
  • Fazy procesu uczenia się
  • Domeny uczenia się
  • Flexible learning
  • Learning by: exploring, creating, playing, 
  • Self-regulated learning
  • Personalizacja uczenia się
  • Współpraca z rówieśnikami
  • Uczenie się to coś więcej niż zapamiętywanie
Rozdział 5: Zrozumieć nauczanie
Nasz zawód polega na nauczaniu. W tym rozdziale prezentowane jest to co się dzieje w bezpośrenich relacjach między studentem a wykładowcą.
  • Zmiana paradygmatu nauczania w szkolnictwie wyższym
  • Wymiary nauczania
    • Wymiary nauczania: Treść
    • Wymiary nauczania: Forma
    • Wymiary nauczania: Wartość
  • Style nauczania
  • Technologia w nauczaniu: e-Learning, blended learning
  • Refleksja
  • Metodologia nauczanego przedmiotu czyli dydaktyka przedmiotowa
  • Motywowanie 
  • Metody: Grupy małe i duże, Wykład, ćwiczenia, seminarium
  • Formy kształcenia: ogólne (historyk, matematk, biolog) i zawodowe (np. lekarz, architekt, prawnik)
  • Ocenianie
  • Informacja zwrotna
Rozdział 6. Kształcenie jako współzależność między uczeniem się a nauczaniem zachodzące w czasie
Kształcenie zdefiniować można jako ogół procesów, długotrwałe powiązanych z wychowaniem i wykształceniem. Edukacja jest narzędziem kształcenia.

Praktyczne podejście prezentowane w poniższych częściach umożliwi zorganizowanie przejrzystych, spójnych, ważnych dla studetów zajęć, które promować będą myślenie krytyczne.

Część 2. Skuteczne zajęcia


Rozdział 1: Przygotowanie zajęć
  • Idealne zajęcia
  • Planowanie
  • Pisanie celów i efektów kształcenia dla poszczególnych zajęć
  • Treści kształcenia
  • Metody nauczania
  • Strategie nauczania
  • Zasoby/pomoce dydaktyczne
Rozdział 2: Przeprowadzenie zajęć


Rozdział 3: Ewaluacja zajęć


  • Refleksja
  • Obserwacja zewnętrzna


Rozdział 4: Przydatne narzędzia
Power Point, Prezi, Nearpod



Część 3. Organizacja kursu/przedmiotu/modułu nauczania

Rozdział Organizacja pracy
  • Skuteczność a sprawność nauczania
  • Strategie kształcenia
  • Planowanie i rozwijanie programu nauczania
  • Poziomy wymagań
Rozdział: Zarządzanie ludźmi
  • Wykładowcy
  • Asystent wykładowcy



Rozdział: Ewaluacja


Część 4. Organizacja kierunku studiów

Edukacja wyższa: gdzie jesteśmy i dlaczego tu?
Pisanie planu nauczania
Monitorowanie jakości kierunku


  • Wewnętrzna ewaluacja programu

Plan zajęć
Poprawa jakości nauczania
Infrastruktura
  • Elektroniczna
  • Przestrzeń fizyczna
Niebezpieczeństwa:
  • "Ukryty plan nauczania" ("Hidden curriculum")
Współpraca (Uczenie się na poziomie organizacji)
  • Międzyakademicka: konferencje, konkursy, czasopisma
  • Pozaakademicka: potencjalni pracodawcy
Wszystkie wpisy odpowiadają mojemu punktowi widzenia - w końcu to blog, a nie podręcznik akademicki. Piszę z perspektywy praktyka, gdyż przeszedłem przez te wszystkie etapy.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Cele dydaktyczne (=Cele ogólne)

Cele dydaktyczne  określają  intencje, dążenia, generalne zamiary procesu dydaktycznego . Dodatkowo   wyjaśniają istotę  i  wskazują kierunki   dążeń  nauczających jak i uczących się. W tym wpisie skupię się na celach ogólnych (czasami: głównych) i nie należy ich mylić z celami szczegółowymi (operacyjnymi). . Cechy celów ogólnych Dobre cele ogólne powinny charakteryzować się zarówno odpowiednią treścią jak i formą. Wyznaczone przez nas cele powinny być  realne, co znaczy, że powinny być osiągalne zarówno przez uczniów jak i możliwe do realizacji przez nauczycieli. Jeśli cel jest niemożliwy do osiągnięcia, to po co go stawiać? Jeśli cel jest trywialny i zbyt łatwy do osiągnięcia, to po co go wyznaczać? Cele powinny być  konkretne , nasycone treścią i dawać uczącym się informację czego powinni oczekiwać po danych zajęciach/kursie/programie. Cel zbyt ogólny niczego nie wnosi. Cel zbyt szczegółowy niepotrzebnie zawęża pole manewru zarówno dla uczących się jak i nauczających. Nie powinn

Teorie uczenia się: Behawioryzm (Część I)

Aby w pełni zrozumieć, co jest najważniejszym celem pracy nauczyciela warto postarać odpowiedzieć sobie na pytanie czym w rzeczywistości jest proces "uczenia się". Różne grupy naukowców, z różnych punktów widzenia, opisują czym jest "uczenie się" i starają się wyjaśnić jego mechanizmy. Aby pomóc w zrozumieniu istoty uczenia się z acznę od  przyjrzenia się teorii behawiorystycznej , która wyjaśnia proces  uczenia się z  biologicznego  punktu widzenia .  Znajomość teorii behawiorystycznej jest ważna dla dydaktyków przynajmniej z dwóch powodów: jest jedną z teorii wyjaśniających biologiczne mechanizmy procesu uczenia się efektem stosowania wiedzy behawiorystycznej jest specyficzne podejście do nauczania Zachowanie się można mierzyć metodami naukowymi Zachowanie się zwierzącia (czy też często używany synonim: behawior ) jest mierzalne, gdyż można zmierzyć długość drogi przebytej przez danego osobnika, policzyć liczbę wykonanych przez niego ruchów, zmierzyć c

Dydaktyka - nauka o uczeniu się i nauczaniu

Definicja Napiszę krótko - nie istnieje jedna, uniwersalna i w pełni akceptowalna definicja dydaktyki . W zależności od punktu widzenia dydaktykę można interpretować w rozmaity sposób, na przykład tak: 1. Dydaktyka to nauka zajmująca się badaniem procesów nauczania i uczenia się oraz badaniem  zależności między nimi. Inaczej można powiedzieć, że dydaktyka zajmuje się  kształceniem  i  samokształceniem . 2. W węższym znaczeniu dydaktyka to nauka badająca relacje zachodzące między nauczającym a uczącym się zachodząca w procesie kształcenia. Na tym blogu za podstawą definicję dydaktyki przyjąłem szerszą interpretację zaproponowaną w pierwszej definicji. Cele dydaktyki 1. Zgodnie z przyjętą szerszą definicją, dydaktyka jako nauka dąży do poznania procesów nauczania oraz uczenia się . Stara się zatem: opisać oba procesy Czym jest uczenie się? Czym jest nauczanie? zdefiniować zachodzące w nich prawidłowości Co charakteryzuje proces nauczania? Kiedy zachodzi uc