Definicja
Napiszę krótko - nie istnieje jedna, uniwersalna i w pełni akceptowalna definicja dydaktyki. W zależności od punktu widzenia dydaktykę można interpretować w rozmaity sposób, na przykład tak:1. Dydaktyka to nauka zajmująca się badaniem procesów nauczania i uczenia się oraz badaniem zależności między nimi. Inaczej można powiedzieć, że dydaktyka zajmuje się kształceniem i samokształceniem.
2. W węższym znaczeniu dydaktyka to nauka badająca relacje zachodzące między nauczającym a uczącym się zachodząca w procesie kształcenia.
Na tym blogu za podstawą definicję dydaktyki przyjąłem szerszą interpretację zaproponowaną w pierwszej definicji.
Cele dydaktyki
1. Zgodnie z przyjętą szerszą definicją, dydaktyka jako nauka dąży do poznania procesów nauczania oraz uczenia się. Stara się zatem:
- opisać oba procesy
- Czym jest uczenie się? Czym jest nauczanie?
- zdefiniować zachodzące w nich prawidłowości
- Co charakteryzuje proces nauczania? Kiedy zachodzi uczenie się, a kiedy nie?
- zrozumieć jakie zmienne wpływają na oba procesy
- Co wpływa na skuteczność nauczania? Co wpływa na jakość kształcenia?
- analizować skutki obu procesów
- Czy nauczanie było skuteczne? Jak zmierzyć jakość uczenia się?
- określić, czy istnieje relacja między nauczaniem a uczeniem się, a jeśli tak to jest jej natura
- Czy uczenie się może zachodzić bez nauczania? Jaki jest wpływ nauczania na proces uczenia się?
2. Dydaktyka wykorzystuje tak zdobytą wiedzę do:
- formułowania ogólnych celów kształcenia.
- Po co się uczyć? Po co nauczać?
- Robi to zarówno zarówno z perspektywy nauczyciela jak i z perspektywy ucznia.
- Inaczej można powiedzieć, że stara się określić cele kształcenia oraz samokształcenia
- formułowania zasad nauczania
- Jak skuteczne nauczać? Kiedy uczniowie uczą się?
- doboru treści kształcenia
- Czego nauczać a czego nie i dlaczego?
- organizowania skutecznych systemów/form kształcenia
- na różnych poziomach: od pojedynczych zajęć do ogólnokrajowego systemu kształcenia
- Jakie podejście do nauczania jest najlepsze?
- przewidywania skutków nauczania
- Która metoda jest lepsza? Jakich użyć pomocy dydaktycznych?
Dydaktyka jako nauka
Dydaktyka to nie czarna magia - to nauka. Ani gorsza, ani lepsza od innych nauk. Jest dyscypliną naukową gdyż:
- posiada własny przedmiot badań
- posługuje się własną terminologię
- wykształciła własną metodologię badań
Wbrew powszechnemu mniemaniu uważam, że dobrym dydaktykiem nie trzeba się urodzić. Bycie dobrym nauczycielem/wykładowcą nie jest darem, ale sposobem pracy. Praca ta podlega ściśle określonym regułom, które można badać, analizować, zmieniać, czyli stosować zasady dydaktyki w kształceniu (procesie dydaktycznym).
Zachęcam do dzielenia się swoimi przemyśleniami w komentarzach pod wpisem.
I uczenie i przekazywanie wiedzy wymaga wprawy, znalezienia odpowiedniego sposobu aby w możliwie najkrótszym czasie osiągać najlepsze efekty swojej pracy. Dobrze, że są takie blogi jak ten gdzie można zgłębiać wiedzę na temat dydaktyki i lepiej zrozumieć jak cały proces edukacji wygląda "od kuchni".
OdpowiedzUsuń