Przejdź do głównej zawartości

Dydaktyka - nauka o uczeniu się i nauczaniu

Definicja

Napiszę krótko - nie istnieje jedna, uniwersalna i w pełni akceptowalna definicja dydaktyki. W zależności od punktu widzenia dydaktykę można interpretować w rozmaity sposób, na przykład tak:

1. Dydaktyka to nauka zajmująca się badaniem procesów nauczania i uczenia się oraz badaniem  zależności między nimi. Inaczej można powiedzieć, że dydaktyka zajmuje się kształceniem samokształceniem.



2. W węższym znaczeniu dydaktyka to nauka badająca relacje zachodzące między nauczającym a uczącym się zachodząca w procesie kształcenia.



Na tym blogu za podstawą definicję dydaktyki przyjąłem szerszą interpretację zaproponowaną w pierwszej definicji.

Cele dydaktyki

1. Zgodnie z przyjętą szerszą definicją, dydaktyka jako nauka dąży do poznania procesów nauczania oraz uczenia się. Stara się zatem:
  • opisać oba procesy
    • Czym jest uczenie się? Czym jest nauczanie?
  • zdefiniować zachodzące w nich prawidłowości
    • Co charakteryzuje proces nauczania? Kiedy zachodzi uczenie się, a kiedy nie?
  • zrozumieć jakie zmienne wpływają na oba procesy
    • Co wpływa na skuteczność nauczania? Co wpływa na jakość kształcenia?
  • analizować skutki obu procesów
    • Czy nauczanie było skuteczne? Jak zmierzyć jakość uczenia się?
  • określić, czy istnieje relacja między nauczaniem a uczeniem się, a jeśli tak to jest jej natura
    • Czy uczenie się może zachodzić bez nauczania? Jaki jest wpływ nauczania na proces uczenia się?

2. Dydaktyka wykorzystuje tak zdobytą wiedzę do:
  • formułowania ogólnych celów kształcenia. 
    • Po co się uczyć? Po co nauczać?
      • Robi to zarówno zarówno z perspektywy nauczyciela jak i z perspektywy ucznia. 
      • Inaczej można powiedzieć, że stara się określić cele kształcenia oraz samokształcenia
  • formułowania zasad nauczania
    • Jak skuteczne nauczać? Kiedy uczniowie uczą się?
  • doboru treści kształcenia
    • Czego nauczać a czego nie i dlaczego?
  • organizowania skutecznych systemów/form kształcenia
    • na różnych poziomach: od pojedynczych zajęć do ogólnokrajowego systemu kształcenia
    • Jakie podejście do nauczania jest najlepsze?
  • przewidywania skutków nauczania
    • Która metoda jest lepsza? Jakich użyć pomocy dydaktycznych?

Dydaktyka jako nauka

Dydaktyka to nie czarna magia - to nauka. Ani gorsza, ani lepsza od innych nauk. Jest dyscypliną naukową gdyż: 
  • posiada własny przedmiot badań
  • posługuje się własną terminologię
  • wykształciła własną metodologię badań
i co najważniejsze, podlega wszelkim rygorom metody naukowej.

Wbrew powszechnemu mniemaniu uważam, że dobrym dydaktykiem nie trzeba się urodzić. Bycie dobrym nauczycielem/wykładowcą nie jest darem, ale sposobem pracy. Praca ta podlega ściśle określonym regułom, które można badać, analizować, zmieniać, czyli stosować zasady dydaktyki w kształceniu (procesie dydaktycznym).

Zachęcam do dzielenia się swoimi przemyśleniami w komentarzach pod wpisem.

Komentarze

  1. I uczenie i przekazywanie wiedzy wymaga wprawy, znalezienia odpowiedniego sposobu aby w możliwie najkrótszym czasie osiągać najlepsze efekty swojej pracy. Dobrze, że są takie blogi jak ten gdzie można zgłębiać wiedzę na temat dydaktyki i lepiej zrozumieć jak cały proces edukacji wygląda "od kuchni".

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Cele dydaktyczne (=Cele ogólne)

Cele dydaktyczne  określają  intencje, dążenia, generalne zamiary procesu dydaktycznego . Dodatkowo   wyjaśniają istotę  i  wskazują kierunki   dążeń  nauczających jak i uczących się. W tym wpisie skupię się na celach ogólnych (czasami: głównych) i nie należy ich mylić z celami szczegółowymi (operacyjnymi). . Cechy celów ogólnych Dobre cele ogólne powinny charakteryzować się zarówno odpowiednią treścią jak i formą. Wyznaczone przez nas cele powinny być  realne, co znaczy, że powinny być osiągalne zarówno przez uczniów jak i możliwe do realizacji przez nauczycieli. Jeśli cel jest niemożliwy do osiągnięcia, to po co go stawiać? Jeśli cel jest trywialny i zbyt łatwy do osiągnięcia, to po co go wyznaczać? Cele powinny być  konkretne , nasycone treścią i dawać uczącym się informację czego powinni oczekiwać po danych zajęciach/kursie/programie. Cel zbyt ogólny niczego nie wnosi. Cel zbyt szczegółowy niepotrzebnie zawęża pole manewru zarówno dla uczących się jak i nauczających. Nie powinn

Teorie uczenia się: Behawioryzm (Część I)

Aby w pełni zrozumieć, co jest najważniejszym celem pracy nauczyciela warto postarać odpowiedzieć sobie na pytanie czym w rzeczywistości jest proces "uczenia się". Różne grupy naukowców, z różnych punktów widzenia, opisują czym jest "uczenie się" i starają się wyjaśnić jego mechanizmy. Aby pomóc w zrozumieniu istoty uczenia się z acznę od  przyjrzenia się teorii behawiorystycznej , która wyjaśnia proces  uczenia się z  biologicznego  punktu widzenia .  Znajomość teorii behawiorystycznej jest ważna dla dydaktyków przynajmniej z dwóch powodów: jest jedną z teorii wyjaśniających biologiczne mechanizmy procesu uczenia się efektem stosowania wiedzy behawiorystycznej jest specyficzne podejście do nauczania Zachowanie się można mierzyć metodami naukowymi Zachowanie się zwierzącia (czy też często używany synonim: behawior ) jest mierzalne, gdyż można zmierzyć długość drogi przebytej przez danego osobnika, policzyć liczbę wykonanych przez niego ruchów, zmierzyć c