Przejdź do głównej zawartości

Rola wykładowcy/nauczyciela

Humorystycznie można powiedzieć, że rola wykładowcy i studenta składa się z czynności wymienionych w poniższej tabeli.
Stereotypowe porównanie czynności wykładowcy i studentów.

Na poważnie jednak, dzisiaj chciałem napisać jak rozumiem rolę nauczyciela akademickiego i opisać, co w rzeczywistości robi nauczyciel akademicki. Wbrew pozorom moją intencją nie jest  tworzenie obrazu "idealnego wykładowcy", a raczej wymienienie podstawowych zadań wykładowcy/nauczyciela.

Rola wykładowcy:

  • Stymuluje rozwój studentów

poprzez inspirowanie, wspieranie innowacyjności, entuzjazm wielokierunkowo wspiera rozwój osobowości. To osoba, która wspiera sukces studentów.

  • Ukierunkowuje studenta na bycie jednostką autonomiczną
Uczelnia to już nie szkoła średnia. Studenci powinni rozumieć swoje miejsce w społeczeństwie, analizować interakcje i wyciągać z nich wnioski. 

  • Krzewi podstawowe wartości

Wykładowca kształtuje nie tylko wiedzę/sprawności, ale również i postawy studentów. Sprawiedliwy - "za dobre wynagradza, a za złe karze".  Wykładowca jest kompetentnym przewodnikiem po wiedzy i systemie wartości.
  • Naucza mądrości 
Wykładowca nie jest już "skarbnicą wiadomości". I choć informacje można łatwo znaleźć w różnych bazach danych to wykładowca pomaga studentom w przekształcaniu wiadomości w wiedzę i mądrość. Przekazuje rzetelne i nowoczesne treści merytoryczne i umiejętności.
  • Kreuje efektywne miejsce uczenia się
Pomaga w organizacji procesu uczenia się. 


To najbardziej skrótowy opis profesjonalisty. To esencja naszej pracy. Kanon.

Czy może coś jeszcze? A może ująć coś inaczej? Zachęcam do dyskusji.

Komentarze

  1. dzięki za wpis

    OdpowiedzUsuń
  2. Co do kwestii edukacji to naturalnym kierunkiem po liceum są studia wyższa. Jeśli szukasz kierunku związanego ze zdrowiem publicznym to warto rozważyć https://wseiz.pl/uczelnia/wydzial-inzynierii-i-zarzadzania/zdrowie-publiczne-i-stopnia/. Dzięki doświadczonym wykładowcom i silnemu naciskowi na badania, WSEiZ jest doskonałym wyborem dla osób rozważających karierę w dziedzinie zdrowia publicznego.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Cele dydaktyczne (=Cele ogólne)

Cele dydaktyczne  określają  intencje, dążenia, generalne zamiary procesu dydaktycznego . Dodatkowo   wyjaśniają istotę  i  wskazują kierunki   dążeń  nauczających jak i uczących się. W tym wpisie skupię się na celach ogólnych (czasami: głównych) i nie należy ich mylić z celami szczegółowymi (operacyjnymi). . Cechy celów ogólnych Dobre cele ogólne powinny charakteryzować się zarówno odpowiednią treścią jak i formą. Wyznaczone przez nas cele powinny być  realne, co znaczy, że powinny być osiągalne zarówno przez uczniów jak i możliwe do realizacji przez nauczycieli. Jeśli cel jest niemożliwy do osiągnięcia, to po co go stawiać? Jeśli cel jest trywialny i zbyt łatwy do osiągnięcia, to po co go wyznaczać? Cele powinny być  konkretne , nasycone treścią i dawać uczącym się informację czego powinni oczekiwać po danych zajęciach/kursie/programie. Cel zbyt ogólny niczego nie wnosi. Cel zbyt szczegółowy niepotrzebnie zawęża pole manewru zarówno dla uczących się jak i nauczających. Nie powinn

Teorie uczenia się: Behawioryzm (Część I)

Aby w pełni zrozumieć, co jest najważniejszym celem pracy nauczyciela warto postarać odpowiedzieć sobie na pytanie czym w rzeczywistości jest proces "uczenia się". Różne grupy naukowców, z różnych punktów widzenia, opisują czym jest "uczenie się" i starają się wyjaśnić jego mechanizmy. Aby pomóc w zrozumieniu istoty uczenia się z acznę od  przyjrzenia się teorii behawiorystycznej , która wyjaśnia proces  uczenia się z  biologicznego  punktu widzenia .  Znajomość teorii behawiorystycznej jest ważna dla dydaktyków przynajmniej z dwóch powodów: jest jedną z teorii wyjaśniających biologiczne mechanizmy procesu uczenia się efektem stosowania wiedzy behawiorystycznej jest specyficzne podejście do nauczania Zachowanie się można mierzyć metodami naukowymi Zachowanie się zwierzącia (czy też często używany synonim: behawior ) jest mierzalne, gdyż można zmierzyć długość drogi przebytej przez danego osobnika, policzyć liczbę wykonanych przez niego ruchów, zmierzyć c

Dydaktyka - nauka o uczeniu się i nauczaniu

Definicja Napiszę krótko - nie istnieje jedna, uniwersalna i w pełni akceptowalna definicja dydaktyki . W zależności od punktu widzenia dydaktykę można interpretować w rozmaity sposób, na przykład tak: 1. Dydaktyka to nauka zajmująca się badaniem procesów nauczania i uczenia się oraz badaniem  zależności między nimi. Inaczej można powiedzieć, że dydaktyka zajmuje się  kształceniem  i  samokształceniem . 2. W węższym znaczeniu dydaktyka to nauka badająca relacje zachodzące między nauczającym a uczącym się zachodząca w procesie kształcenia. Na tym blogu za podstawą definicję dydaktyki przyjąłem szerszą interpretację zaproponowaną w pierwszej definicji. Cele dydaktyki 1. Zgodnie z przyjętą szerszą definicją, dydaktyka jako nauka dąży do poznania procesów nauczania oraz uczenia się . Stara się zatem: opisać oba procesy Czym jest uczenie się? Czym jest nauczanie? zdefiniować zachodzące w nich prawidłowości Co charakteryzuje proces nauczania? Kiedy zachodzi uc