Przejdź do głównej zawartości

Idealny nauczyciel

Gwoli wyjaśnienia: jeśli nauczamy jesteśmy nauczycielami. Jeśli chcemy osiągnąć doskonałość w zawodzie, to musimy określić cechy ideału, do jakiego dążymy. Istnieją rozmaite badania*, które charakteryzują "idealnego nauczyciela", i pomimo tego, że wykonane były w różnym czasie i na różnych populacjach to kilka odpowiedzi stale się powtarza. Dzisiaj o nauczycielu idealnym.

Idealnego nauczyciela opisałbym jako osobę posiadającą trzy podstawowe przymioty:

1. Ekspert w swojej dziedzinie, lub bardziej trywialnie ktoś, kto wie, co mówi. Nie znaczy to, że to osoba, która wszystko wie, bo po prostu nie ma takich ludzi. Entuzjastyczny i zaangażowany w to, co robi. Wykorzystujący czas do wyjaśniania, a nie tylko opisywania poruszanych zagadnień.

2. Kompetentny dydaktyk. Płynnie zarządza zajęciami: umie nadać kształt temu, co się dzieje na zajęciach - niezależnie od tego czy ma pełną salę wykładową czy też pracuje w niewielkiej grupie. Tworzący ciekawe, sensowne zajęcia - niezależnie od ich formy. Sprawiedliwy, szczery i transparentny w swoich ocenach.

3. Wartościowy człowiek posiadający ciekawą osobowość, człowiek nietuzinkowy. Nie znaczy to, że ekscentryk, ale ktoś, kto ma w sobie to coś, dzięki czemu inspiruje do przemyśleń czy działania. Cierpliwy, otwarty na pomysły, jednocześnie wymagający. Wspierający budujący poczucie bezpieczeństwa, tworzący więź ze swoimi słuchaczami, wzbudzający zaufanie. Wzór do naśladowania, ale nie nad-człowiek. Przyjaciel, ale nie kumpel.

To, co dzisiaj się dzieje w klasie, sali wykładowej, na ćwiczeniach będzie miało wpływ na przyszłość naszych słuchaczy.
------------

  • Sara Arnon & Nirit Reichel (2007) Who is the ideal teacher? Am I? Similarity and difference in perception of students of education regarding the qualities of a good teacher and of their own qualities as teachers, Teachers and Teaching, 13:5, 441-464, DOI: 10.1080/13540600701561653 
  • Carmen Pozo-Muñoz, Enrique Rebolloso-Pacheco & Baltasar Fernández-Ramírez (2010) The 'Ideal Teacher'. Implications for student evaluation of teacher effectiveness, Assessment & Evaluation in Higher Education, 25:3, 253-263, DOI: 10.1080/02602930050135121
  • Mandira Das, Farouk El-Sabban & Abdulbari Bener (2009) Student and faculty perceptions of the characteristics of an ideal teacher in a classroom setting, Medical Teacher, 18:2, 141-146, DOI: 10.3109/01421599609034149

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Cele dydaktyczne (=Cele ogólne)

Cele dydaktyczne  określają  intencje, dążenia, generalne zamiary procesu dydaktycznego . Dodatkowo   wyjaśniają istotę  i  wskazują kierunki   dążeń  nauczających jak i uczących się. W tym wpisie skupię się na celach ogólnych (czasami: głównych) i nie należy ich mylić z celami szczegółowymi (operacyjnymi). . Cechy celów ogólnych Dobre cele ogólne powinny charakteryzować się zarówno odpowiednią treścią jak i formą. Wyznaczone przez nas cele powinny być  realne, co znaczy, że powinny być osiągalne zarówno przez uczniów jak i możliwe do realizacji przez nauczycieli. Jeśli cel jest niemożliwy do osiągnięcia, to po co go stawiać? Jeśli cel jest trywialny i zbyt łatwy do osiągnięcia, to po co go wyznaczać? Cele powinny być  konkretne , nasycone treścią i dawać uczącym się informację czego powinni oczekiwać po danych zajęciach/kursie/programie. Cel zbyt ogólny niczego nie wnosi. Cel zbyt szczegółowy niepotrzebnie zawęża pole manewru zarówno dla uczących się jak i nauczających. Nie powinn

Teorie uczenia się: Behawioryzm (Część I)

Aby w pełni zrozumieć, co jest najważniejszym celem pracy nauczyciela warto postarać odpowiedzieć sobie na pytanie czym w rzeczywistości jest proces "uczenia się". Różne grupy naukowców, z różnych punktów widzenia, opisują czym jest "uczenie się" i starają się wyjaśnić jego mechanizmy. Aby pomóc w zrozumieniu istoty uczenia się z acznę od  przyjrzenia się teorii behawiorystycznej , która wyjaśnia proces  uczenia się z  biologicznego  punktu widzenia .  Znajomość teorii behawiorystycznej jest ważna dla dydaktyków przynajmniej z dwóch powodów: jest jedną z teorii wyjaśniających biologiczne mechanizmy procesu uczenia się efektem stosowania wiedzy behawiorystycznej jest specyficzne podejście do nauczania Zachowanie się można mierzyć metodami naukowymi Zachowanie się zwierzącia (czy też często używany synonim: behawior ) jest mierzalne, gdyż można zmierzyć długość drogi przebytej przez danego osobnika, policzyć liczbę wykonanych przez niego ruchów, zmierzyć c

Dydaktyka - nauka o uczeniu się i nauczaniu

Definicja Napiszę krótko - nie istnieje jedna, uniwersalna i w pełni akceptowalna definicja dydaktyki . W zależności od punktu widzenia dydaktykę można interpretować w rozmaity sposób, na przykład tak: 1. Dydaktyka to nauka zajmująca się badaniem procesów nauczania i uczenia się oraz badaniem  zależności między nimi. Inaczej można powiedzieć, że dydaktyka zajmuje się  kształceniem  i  samokształceniem . 2. W węższym znaczeniu dydaktyka to nauka badająca relacje zachodzące między nauczającym a uczącym się zachodząca w procesie kształcenia. Na tym blogu za podstawą definicję dydaktyki przyjąłem szerszą interpretację zaproponowaną w pierwszej definicji. Cele dydaktyki 1. Zgodnie z przyjętą szerszą definicją, dydaktyka jako nauka dąży do poznania procesów nauczania oraz uczenia się . Stara się zatem: opisać oba procesy Czym jest uczenie się? Czym jest nauczanie? zdefiniować zachodzące w nich prawidłowości Co charakteryzuje proces nauczania? Kiedy zachodzi uc