Gwoli wyjaśnienia: jeśli nauczamy jesteśmy nauczycielami. Jeśli chcemy osiągnąć doskonałość w zawodzie, to musimy określić cechy ideału, do jakiego dążymy. Istnieją rozmaite badania*, które charakteryzują "idealnego nauczyciela", i pomimo tego, że wykonane były w różnym czasie i na różnych populacjach to kilka odpowiedzi stale się powtarza. Dzisiaj o nauczycielu idealnym.
Idealnego nauczyciela opisałbym jako osobę posiadającą trzy podstawowe przymioty:
1. Ekspert w swojej dziedzinie, lub bardziej trywialnie ktoś, kto wie, co mówi. Nie znaczy to, że to osoba, która wszystko wie, bo po prostu nie ma takich ludzi. Entuzjastyczny i zaangażowany w to, co robi. Wykorzystujący czas do wyjaśniania, a nie tylko opisywania poruszanych zagadnień.
2. Kompetentny dydaktyk. Płynnie zarządza zajęciami: umie nadać kształt temu, co się dzieje na zajęciach - niezależnie od tego czy ma pełną salę wykładową czy też pracuje w niewielkiej grupie. Tworzący ciekawe, sensowne zajęcia - niezależnie od ich formy. Sprawiedliwy, szczery i transparentny w swoich ocenach.
3. Wartościowy człowiek posiadający ciekawą osobowość, człowiek nietuzinkowy. Nie znaczy to, że ekscentryk, ale ktoś, kto ma w sobie to coś, dzięki czemu inspiruje do przemyśleń czy działania. Cierpliwy, otwarty na pomysły, jednocześnie wymagający. Wspierający - budujący poczucie bezpieczeństwa, tworzący więź ze swoimi słuchaczami, wzbudzający zaufanie. Wzór do naśladowania, ale nie nad-człowiek. Przyjaciel, ale nie kumpel.
To, co dzisiaj się dzieje w klasie, sali wykładowej, na ćwiczeniach będzie miało wpływ na przyszłość naszych słuchaczy.
------------
Idealnego nauczyciela opisałbym jako osobę posiadającą trzy podstawowe przymioty:
1. Ekspert w swojej dziedzinie, lub bardziej trywialnie ktoś, kto wie, co mówi. Nie znaczy to, że to osoba, która wszystko wie, bo po prostu nie ma takich ludzi. Entuzjastyczny i zaangażowany w to, co robi. Wykorzystujący czas do wyjaśniania, a nie tylko opisywania poruszanych zagadnień.
2. Kompetentny dydaktyk. Płynnie zarządza zajęciami: umie nadać kształt temu, co się dzieje na zajęciach - niezależnie od tego czy ma pełną salę wykładową czy też pracuje w niewielkiej grupie. Tworzący ciekawe, sensowne zajęcia - niezależnie od ich formy. Sprawiedliwy, szczery i transparentny w swoich ocenach.
3. Wartościowy człowiek posiadający ciekawą osobowość, człowiek nietuzinkowy. Nie znaczy to, że ekscentryk, ale ktoś, kto ma w sobie to coś, dzięki czemu inspiruje do przemyśleń czy działania. Cierpliwy, otwarty na pomysły, jednocześnie wymagający. Wspierający - budujący poczucie bezpieczeństwa, tworzący więź ze swoimi słuchaczami, wzbudzający zaufanie. Wzór do naśladowania, ale nie nad-człowiek. Przyjaciel, ale nie kumpel.
To, co dzisiaj się dzieje w klasie, sali wykładowej, na ćwiczeniach będzie miało wpływ na przyszłość naszych słuchaczy.
------------
- Sara Arnon & Nirit Reichel (2007) Who is the ideal teacher? Am I? Similarity and difference in perception of students of education regarding the qualities of a good teacher and of their own qualities as teachers, Teachers and Teaching, 13:5, 441-464, DOI: 10.1080/13540600701561653
- Carmen Pozo-Muñoz, Enrique Rebolloso-Pacheco & Baltasar Fernández-Ramírez (2010) The 'Ideal Teacher'. Implications for student evaluation of teacher effectiveness, Assessment & Evaluation in Higher Education, 25:3, 253-263, DOI: 10.1080/02602930050135121
- Mandira Das, Farouk El-Sabban & Abdulbari Bener (2009) Student and faculty perceptions of the characteristics of an ideal teacher in a classroom setting, Medical Teacher, 18:2, 141-146, DOI: 10.3109/01421599609034149
Komentarze
Prześlij komentarz