Przejdź do głównej zawartości

Efekty uczenia się: przewodnik

Efekt uczenia się to nic innego jak rzeczywisty rezultat procesu uczenia się. To nie chęci, zamiary czy intencje nauczyciela, jak definiuje się cele - lecz to, co realnie zostało osiągnięte w procesie uczenia się przez uczącego się. Efekty uczenia się można zaplanować wspólnie z osobami uczącymi się. Co więcej, różne osoby mogą chcieć osiągnąć różne efekty.

Jak napisać dobre efekty uczenia się? Dzisiaj przedstawiam krótki przewodnik pomagający w stworzeniu własnych efektów uczenia się.

Cechy efektów uczenia się

1. Są realistyczne
Dobre efekty są osiągalne przez uczących się, czyli przystosowane do ich poziomu rozwoju. Czy da się w jednostce czasu je osiągnąć.
  • Nauczanie w 2 tygodnie rachunku różniczkowego sześciolatków wydaje się trochę karkołomnym zadaniem, raczej nieosiągalnym w rzeczywistości. 
  • Podobnie dodawanie do 10 na kursie dla dorosłych, mimo że z pewnością osiągalne, nie wydaje się najlepszym pomysłem.
  • Nauczenie się biochemii w 3 tygodnie - wydaje się to raczej nierealne, zakładając, że uczący nigdy wcześniej nie miał styczności z tym przedmiotem.


2. Są częścią większej całości
Efekty powinny prowadzić do osiągnięcia celów.
  • Jeśli celem zajęć jest zrozumienie procesu fotosyntezy, to dowodem na osiągnięcie tego celu nie może być wyłącznie narysowanie chloroplastu. 

3. Są aktywne
Efekty kształcenia napisane są z punktu widzenia uczącego się. Czasowniki użyte do ich napisania precyzyjne określają, co osoba ucząca się wie/potrafi zrobić. Lista czasowników operacyjnych.

  • Opisuje , wyjaśnia, porównuje, konstruuje, przeprowadza doświadczenie, projektuje,
4. Są mierzalne
Można je łatwo zaobserwować i sprawdzić, czy zostały osiągnięte. Planując efekty uczenia się warto mieć zawsze w pamięci pytanie: Jak sprawdzę, czy rzeczywiście udało się osiągnąć dany cel?

  • Łatwo jest sprawdzić poprawność opisu, ocenić rysunek, zobaczyć rezultaty projektu

Efekty mogą być zaplanowane przez nauczającego jak i uczącego się - zarówno uczeń jak i nauczyciel są zaangażowani w ten proces. To zupełne przeciwieństwo klasycznego, jednostronnego planowania celów operacyjnych, często nawet nie komunikowanych osobom uczącym się.

Efekty uczenia się: Krok po kroku

Zakładam, że efekty kształcenia będą planowane dla najmniejszej jednostki edukacyjnej: lekcji/wykładu/zajęć/ćwiczeń

Krok 1. Sprawdź poziom kształcenia. Zarówno zbyt łatwe jak i zbyt trudne efekty zniechęcają do uczenia się. Nie warto "podlizywać się" uczącym się i wprowadzać trywialnych i naiwnych efektów.


Krok 2. Sprawdź lub ustal cel zajęć. Najlepiej mieć JEDEN cel zajęć. Więcej celów jest problematyczna zarówno dla uczących się jak i nauczających. Jeden, konkretny cel zajęć porządkuje zajęcia - stają się one bardziej czytelne dla odbiorców, łatwiejsze do przygotowania, spójne w odbiorze.

Krok 3.  Znając cel, warto się zastanowić jak można udowodnić, że się ten cel osiągnęło? To właśnie miejsce na 3-5 efektów uczenia się. Nauczający odpowiada na pytanie "Aby osiągnąć cel uczący się będzie umiał/potrafił...", uczący odpowiada na pytanie "W wyniku uczenia się będę umiał/potrafił..." - i te punkty to właśnie nasze efekty kształcenia!

Pisząc/ustalając efekty uczenia się warto stosować tabelę czasowników operacyjnych. Czasownik powinien być na początku naszej odpowiedzi na powyższe pytanie.
  • Obliczyć...
  • Narysować...
  • Opisać...
Krok 4. Sprawdź, czy są one mierzalne. Wystarczy odpowiedzieć sobie na pytanie: "Jaki mam dowód, że uczący się osiągnął dany pułap?

  • Obliczyć - poprawnie rozwiązuje zadanie
  • Narysować - pokazuje rysunek
  • Opisać - oddaje pracę z opisem jakiegoś zjawiska

Warto zauważyć, że nie ma tu miejsca na czasowniki niemierzalne jak "zrozumieć", "opanować". To dobre czasowniki do celów, a nie efektów uczenia się. Nie da się jednoznacznie ocenić na podstawie jednego wyrywkowego pytania, czy ktoś coś rzeczywiście rozumie czy tylko odtwarza. Dopiero całościowo skomponowany sprawdzian/egzamin/test może być wyznacznikiem zrozumienia. 

Krok 5. Weryfikacja. Tak powstała lista powinna być przetestowana w praktyce.

  • Uczący się powinien jednoznacznie odpowiedzieć sobie na pytanie: "Umiem/nie umiem... obliczyć, narysować, opisać". Ile osób w rzeczywistości wykonało zadanie poprawnie?
Warto dokonać rzetelnej ewaluacji: Jaki procent uczących się umiał obliczyć zadanie?  Ile osób poprawnie narysowało? Ile osób poprawnie opisało? Jeśli mniej niż 90% uczących się udowodniło to znaczy, że coś z nimi nie tak.

Nomenklaturowy misz-masz

Bardzo często w konspektach zajęć/syllabusach kursów stosuje się dwa określenia: cele ogólne i cele szczegółowe, te ostatnie nazywając również celami operacyjnymi. Moim zdaniem, stosowanie tej nomenklatury wprowadza niepotrzebne zamieszanie i problemy (szczególnie dla adeptów sztuki nauczania) ze zrozumieniem czym się one w rzeczywistości są i jak różnią się od siebie.

Zamiast powyższych określeń proponuję używanie odpowiednio "cele dydaktyczne" oraz "efekty uczenia się". Cele określają intencje - to nic innego jak zamierzenia, "pobożne życzenia". Efekty natomiast stanowią konkretny i mierzalny wynik procesu uczenia się.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Cele dydaktyczne (=Cele ogólne)

Cele dydaktyczne  określają  intencje, dążenia, generalne zamiary procesu dydaktycznego . Dodatkowo   wyjaśniają istotę  i  wskazują kierunki   dążeń  nauczających jak i uczących się. W tym wpisie skupię się na celach ogólnych (czasami: głównych) i nie należy ich mylić z celami szczegółowymi (operacyjnymi). . Cechy celów ogólnych Dobre cele ogólne powinny charakteryzować się zarówno odpowiednią treścią jak i formą. Wyznaczone przez nas cele powinny być  realne, co znaczy, że powinny być osiągalne zarówno przez uczniów jak i możliwe do realizacji przez nauczycieli. Jeśli cel jest niemożliwy do osiągnięcia, to po co go stawiać? Jeśli cel jest trywialny i zbyt łatwy do osiągnięcia, to po co go wyznaczać? Cele powinny być  konkretne , nasycone treścią i dawać uczącym się informację czego powinni oczekiwać po danych zajęciach/kursie/programie. Cel zbyt ogólny niczego nie wnosi. Cel zbyt szczegółowy niepotrzebnie zawęża pole manewru zarówno dla uczących się jak i nauczających. Nie powinn

Teorie uczenia się: Behawioryzm (Część I)

Aby w pełni zrozumieć, co jest najważniejszym celem pracy nauczyciela warto postarać odpowiedzieć sobie na pytanie czym w rzeczywistości jest proces "uczenia się". Różne grupy naukowców, z różnych punktów widzenia, opisują czym jest "uczenie się" i starają się wyjaśnić jego mechanizmy. Aby pomóc w zrozumieniu istoty uczenia się z acznę od  przyjrzenia się teorii behawiorystycznej , która wyjaśnia proces  uczenia się z  biologicznego  punktu widzenia .  Znajomość teorii behawiorystycznej jest ważna dla dydaktyków przynajmniej z dwóch powodów: jest jedną z teorii wyjaśniających biologiczne mechanizmy procesu uczenia się efektem stosowania wiedzy behawiorystycznej jest specyficzne podejście do nauczania Zachowanie się można mierzyć metodami naukowymi Zachowanie się zwierzącia (czy też często używany synonim: behawior ) jest mierzalne, gdyż można zmierzyć długość drogi przebytej przez danego osobnika, policzyć liczbę wykonanych przez niego ruchów, zmierzyć c

Dydaktyka - nauka o uczeniu się i nauczaniu

Definicja Napiszę krótko - nie istnieje jedna, uniwersalna i w pełni akceptowalna definicja dydaktyki . W zależności od punktu widzenia dydaktykę można interpretować w rozmaity sposób, na przykład tak: 1. Dydaktyka to nauka zajmująca się badaniem procesów nauczania i uczenia się oraz badaniem  zależności między nimi. Inaczej można powiedzieć, że dydaktyka zajmuje się  kształceniem  i  samokształceniem . 2. W węższym znaczeniu dydaktyka to nauka badająca relacje zachodzące między nauczającym a uczącym się zachodząca w procesie kształcenia. Na tym blogu za podstawą definicję dydaktyki przyjąłem szerszą interpretację zaproponowaną w pierwszej definicji. Cele dydaktyki 1. Zgodnie z przyjętą szerszą definicją, dydaktyka jako nauka dąży do poznania procesów nauczania oraz uczenia się . Stara się zatem: opisać oba procesy Czym jest uczenie się? Czym jest nauczanie? zdefiniować zachodzące w nich prawidłowości Co charakteryzuje proces nauczania? Kiedy zachodzi uc