Przejdź do głównej zawartości

Domena nauczania/uczenia się: Treści

Nauczanie to coś więcej niż tylko przekazywanie wiadomości, to tworzenie środowiska uczenia się. Oprócz wiedzy, w tym samym czasie kształtujemy postawy i wyrabiamy umiejętności. Pracujemy na trzech nierozerwalne domenach nauczania/uczenia się. Osobiście bardzo lubię koncept domen, bo pomaga mi zorganizować i zrozumieć rzeczywistość dydaktyczną. Pomaga w decydowaniu czego i w jaki sposób będę nauczał.

Domena kognitywna - Wiadomości. Domena ta skupia się na informacji i możliwości jej zapamiętywania, odtwarzania i używania. [więcej...]

Domena motoryczna - Umiejętności.  Ostatnio bardziej podoba mi się termin SPRAWNOŚCI. Domena ta  skupia się na czynnościach motorycznych. Wszystko co można zrobić, wykonać i związane jest z zaangażowaniem układu mięśniowego. [więcej...]

Domena afektywna - Postawy. Domena ta skupia się na systemie wartości i kształtowaniu osobowości. [więcej...]
Czego nauczamy? Czego uczą się studenci? W rzeczywistości (przynajmniej) tych trzech rzeczy naraz.

Która z domen jest najważniejsza?

Bardzo często przyjmuje się, że szkoła/uczelnia służy przede wszystkim do przekazywania wiadomości. Jednak czasy, kiedy nauczyciel był jedynym źródłem informacji już minęły. Uczniowie  posiadają stosunkowo łatwy dostęp do wielkich księgozbiorów bibliotecznych, powszechny dostęp do internetu dlatego pojmowanie roli nauczyciela jako "skarbnicy wiedzy" powoli powinno odchodzić w zapomnienie. Nie znaczy to, oczywiście, że nauczyciel nie powinien być ekspertem w swojej dziedzinie. "Wiedzieć wszystko" już nie jest ani zadaniem nauczyciela, ani zadaniem studenta. Myślę, że jako ludzkość jesteśmy już na tyle dojrzali, że zrozumieliśmy, iż nie da się wiedzieć wszystkiego.
Niestety, w pospolitym rozumieniu oczekiwań względem studentów i wykładowców ciągle jeszcze dominuje przekonanie, że rolą nauczyciela jest przekazanie faktów, a rolą ucznia jest przyswajanie tych faktów.

Umiejętności, rozumiane jako czynności ruchowe rozwija się w przedszkolu i wczesnej szkole podstawowej, potem w miarę upływu czasu coraz częściej zapominając o tej domenie. Jeśli uczeń nie trafi do szkoły, w której będzie miał praktyki zawodowe to prawdopodobieństwo rozwoju domeny umiejętności ogranicza się... do zajęć wychowania fizycznego. Bo przecież w liceum "trzeba się uczyć", czyli w domyśle zapamiętywać wiadomości! 

Najtrudniej definiowaną domeną są postawy. Szczególnie w szkole, która przeszła falę indoktrynacji temat tworzenia postaw uznawany jest za drażliwy. Dodatkowo dochodzi do tego przekonanie, że "szkoła jest od uczenia, a od wychowywania jest rodzina". To niesłuszne przekonanie, ponieważ tworzenie silnego kręgosłupa moralnego dalekie jest indoktrynacji. 

Nauczanie zbalansowane

Żadna z powyższych domen nie jest najważniejsza. Z dydaktycznego punktu widzenia wszystkie domeny powinny być zrównoważone. Nie da się uczyć wiedzy bez odnoszenia jej do wartości moralnych. Uczenie wiedzy przy pomijaniu umiejętności praktycznych też zaburza proporcje naszego nauczania. Trzy najważniejsze domeny procesu dydaktycznego nakładają się na siebie i nie można nauczać tylko jednej z nich, ignorując pozostałe. Czasami wydaje się trudne włączenie trzech domen na jednych zajęciach, ale (nawet mimowolnie) robimy to zawsze.  Nie da się wyabstrahować jednej z tych domen od pozostałych - w nauczaniu zawsze angażujemy wszystkie trzy.

nieprawdą jest zatem stwierdzenie "Na uniwersytecie uczymy wiedzy, od wychowania jest rodzina". Zawsze podczas nauczania również wychowujemy, nie ideologizujemy. Kształtujemy postawy.

nieprawdą jest zatem stwierdzenie "Na uniwersytecie uczymy wiedzy", bo uczymy również sprawności oraz kształtujemy postawy.


Podstawa kompetencji

Domeny stanowią rusztowanie dla kompetencji.  Kompetencje, które są zdolnością do używania zdobytej wiedzy i sprawności poprzez system internalizowanych wartości. Nie da sie wykształcic kompetencji w czasie jednych zajęć. Nie da się wyksztłacić kompetencji podczas izolowanych zajęć. Kompetencje są dobre dla programu studiów, ewentualnie dla modułu, ale nie dla pojedynczych zajęć.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Cele dydaktyczne (=Cele ogólne)

Cele dydaktyczne  określają  intencje, dążenia, generalne zamiary procesu dydaktycznego . Dodatkowo   wyjaśniają istotę  i  wskazują kierunki   dążeń  nauczających jak i uczących się. W tym wpisie skupię się na celach ogólnych (czasami: głównych) i nie należy ich mylić z celami szczegółowymi (operacyjnymi). . Cechy celów ogólnych Dobre cele ogólne powinny charakteryzować się zarówno odpowiednią treścią jak i formą. Wyznaczone przez nas cele powinny być  realne, co znaczy, że powinny być osiągalne zarówno przez uczniów jak i możliwe do realizacji przez nauczycieli. Jeśli cel jest niemożliwy do osiągnięcia, to po co go stawiać? Jeśli cel jest trywialny i zbyt łatwy do osiągnięcia, to po co go wyznaczać? Cele powinny być  konkretne , nasycone treścią i dawać uczącym się informację czego powinni oczekiwać po danych zajęciach/kursie/programie. Cel zbyt ogólny niczego nie wnosi. Cel zbyt szczegółowy niepotrzebnie zawęża pole manewru zarówno dla uczących się jak i nauczających. Nie powinn

Teorie uczenia się: Behawioryzm (Część I)

Aby w pełni zrozumieć, co jest najważniejszym celem pracy nauczyciela warto postarać odpowiedzieć sobie na pytanie czym w rzeczywistości jest proces "uczenia się". Różne grupy naukowców, z różnych punktów widzenia, opisują czym jest "uczenie się" i starają się wyjaśnić jego mechanizmy. Aby pomóc w zrozumieniu istoty uczenia się z acznę od  przyjrzenia się teorii behawiorystycznej , która wyjaśnia proces  uczenia się z  biologicznego  punktu widzenia .  Znajomość teorii behawiorystycznej jest ważna dla dydaktyków przynajmniej z dwóch powodów: jest jedną z teorii wyjaśniających biologiczne mechanizmy procesu uczenia się efektem stosowania wiedzy behawiorystycznej jest specyficzne podejście do nauczania Zachowanie się można mierzyć metodami naukowymi Zachowanie się zwierzącia (czy też często używany synonim: behawior ) jest mierzalne, gdyż można zmierzyć długość drogi przebytej przez danego osobnika, policzyć liczbę wykonanych przez niego ruchów, zmierzyć c

Dydaktyka - nauka o uczeniu się i nauczaniu

Definicja Napiszę krótko - nie istnieje jedna, uniwersalna i w pełni akceptowalna definicja dydaktyki . W zależności od punktu widzenia dydaktykę można interpretować w rozmaity sposób, na przykład tak: 1. Dydaktyka to nauka zajmująca się badaniem procesów nauczania i uczenia się oraz badaniem  zależności między nimi. Inaczej można powiedzieć, że dydaktyka zajmuje się  kształceniem  i  samokształceniem . 2. W węższym znaczeniu dydaktyka to nauka badająca relacje zachodzące między nauczającym a uczącym się zachodząca w procesie kształcenia. Na tym blogu za podstawą definicję dydaktyki przyjąłem szerszą interpretację zaproponowaną w pierwszej definicji. Cele dydaktyki 1. Zgodnie z przyjętą szerszą definicją, dydaktyka jako nauka dąży do poznania procesów nauczania oraz uczenia się . Stara się zatem: opisać oba procesy Czym jest uczenie się? Czym jest nauczanie? zdefiniować zachodzące w nich prawidłowości Co charakteryzuje proces nauczania? Kiedy zachodzi uc